Hjelp og kontaktinformasjon:

BankAxept

  1. Hvordan får jeg kontaktløs betaling i min butikk?
    Alle leverandører av betalingsterminaler tilbyr betalingsterminal som støtter kontaktløs betaling med BankAxept. Er du i tvil om din terminal støtter kontaktløs betaling anbefaler vi at du kontakter din leverandør av betalingsterminal.
  2. Hvilke åpningstider har BankAxept?
    kl 08-21 man-fre  kl 10-15 lør Åpningstider i romjulen Onsdag  27.12 kl 08-16 Torsdag 28.12 kl 08-16 Fredag   29.12 kl 08-16 Lørdag   30.12 kl 10-15
  3. Hvem eier BankAxept?
    BankAxept AS er eid av norske banker.
  4. Hvor mange bankkort med BankAxept finnes det i Norge?
    Det er ca. 8,5 millioner bankkort med BankAxept i Norge.
  5. Hvor mange betalingstransaksjoner med BankAxept blir gjennomført per år?
    Ca. 1,55 milliarder BankAxept betalingstransaksjoner, med en samlet verdi på NOK 495,6 milliarder (2016). 
Vis flere spørsmål

Betalingsterminal

  1. Jeg har problemer med betalingsterminalen, hvem kontakter jeg?
    Ta kontakt med din leverandør av betalingsterminal. Navn og telefonnummer til din leverandør skal stå på terminalen.
  2. Hva er et BAX-nummer?
    Et BAX-nummer er et sekssifferet brukerstedsnummer som er knyttet til din betalingsterminal.
  3. Hvor kan jeg bestille betalingsterminal?
    BankAxept leverer ikke betalingsterminaler. Det finnes flere leverandører i Norge som du kan kontakte.
  4. Kan jeg fortsatt kontakte min terminalleverandør som tidligere?
    Ja, kontakten med din terminalleverandør vil bli uforandret.
  5. Hvor kan jeg bestille terminalruller til min terminal?
    Vennligst ta kontakt med din terminalleverandør for bestilling av rekvisita.
Vis flere spørsmål

Endring av avtaleforhold

  1. Hvilke fordeler er det for mitt brukersted å ha avtale direkte med BankAxept?
    I tillegg til kortbetaling utvikler BankAxept nye tjenester, som kontaktløs teknologi på kort og mobil, og internettbetaling. Dette sikrer at bedriften kan ta i mot BankAxept betaling med alle metoder kundene ønsker å benytte I fremtiden. Garantert ingen prisøkning de neste tre årene. Meget konkurransedyktige priser sammenlignet med andre tilbud i markedet. Raskt oppgjør – pengene på bedriftens konto innen neste bankvirkedag. Egen dedikert brukerstedsservice. Tilgang på Min side med enkel oversikt og endringsmuligheter over ditt kundeforhold. 
  2. Jeg har ikke mottatt kode-brevet fra BankAxept. Hva gjør jeg?
    BankAxept kode-brevene blir sendt ut puljevis. Dersom du ikke har mottatt brevet innen 8. desember kan du ta kontakt med BankAxept på brukersted@bankaxept.no.
  3. Jeg har mottatt kode-brev fra BankAxept, men har ikke lenger en aktiv bedrift. Hva gjør jeg?
    Da kan du se bort fra kode-brevet, og kontakte bedriftens bankforbindelse for å avslutte innløsningsavtalen. 
  4. Må jeg inngå BankAxept avtale dersom bedriften snart skal avvikles?
    Dersom bedriften skal avvikles før 01.04.18 trenger dere ikke å inngå BankAxept avtale. Dere kan da se bort fra eventuelle purringer som dere måtte motta.
  5. Hvem kan akseptere nye avtalevilkår med BankAxept?
    Daglig leder, eller den som har fullmakt til å signere avtaler på vegne av firmaet. 
Vis flere spørsmål

Faktura og betaling

  1. Hvordan kommer jeg i gang med EHF (elektronisk handelsformat)?
    EHF-fakturaer er digitale fakturaer som sendes rett inn i ditt økonomisystem. Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav. EHF kan ikke kombineres med samlefakturaer. Det du må gjøre er å sjekke om bedriftens regnskapssystem håndterer EHF, og om dere er koblet til et aksesspunkt. Er dere ikke tilkoblet aksesspunkt, må dere velge en tilbyder som må melde din bedrift inn i ELMA (elektronisk mottaker adresse-register). Aksesspunktet er knytningspunktet mellom bedrifter og fakturautstedere, og det finnes flere tilbydere:  https://www.anskaffelser.no/verktoy/aksesspunkter-ehf-og-bis-formater.
  2. På hvilke måter kan jeg motta og betale faktura?
    BankAxept ønsker at du inngår avtale om autogiro. Da trekkes fakturaen på forfallsdato, og du kan se grunnlaget under \"Min side\" i brukerstedsportalen.               Dersom du velger bort Autogiro vil du motta faktura i følgende rekkefølge; EHF, Digipost eller på papirfaktura. EHF får du kun dersom bedriften er registrert med EHF. Dersom du ikke har EHF, vil du få faktura på Digipost. Har du ikke Digipost vil du få en papirfaktura. Gebyr for å få tilsendt gebyrfaktura er kr 100,-.
  3. Jeg ønsker ikke å motta faktura. Hvorfor kan dere ikke bare trekke kostnadene fra min bankkonto som før?
    Vi sender deg faktura fordi du har en avtale med BankAxept. BankAxept er ikke en bank, så vi kan ikke trekke kostnader direkte fra konto, men vi kan tilby automatisk trekk via autogiro. Vi ønsker at brukerstedene oppretter autogiro, da vil fakturaen bli trukket fra bedriftens avtalte bankkonto på forfallsdato. Gå inn på \"Min side\" for å opprette avtale.
  4. Kan jeg betale faktura med Vipps?
    Vi tilbyr for tiden ikke betaling av BankAxept faktura med Vipps.
  5. Kan jeg få faktura på eFaktura?
    For å motta elektronisk faktura for BankAxept må bedriften benytte EHF.
Vis flere spørsmål

Kortbetaling og oppgjør

  1. Hvem utbetaler oppgjøret for BankAxept transaksjoner?
    Oppgjøret for BankAxept transaksjoner utbetales fra bedriftens bank.
  2. Kan jeg fortsatt kontakte Nets ved spørsmål om transaksjoner?
    Ja, kontakt Nets på telefon 08989. 
  3. Får jeg BankAxept oppgjør inn på konto på helligdager?
    BankAxept-oppgjøret til butikken krediteres konto på alle bankvirkedager. Banken skal sørge for at godkjente transaksjonerer godskrives konto senest første virkedag etter at brukerstedet har sendt transaksjonene inn for oppgjør.
  4. Kan jeg bestille avtale med Visa/MC hos BankAxept?
    BankAxept er det nasjonale kortsystemet i Norge. Dersom du ønsker å ta imot betalinger med internasjonale kort som Visa og MasterCard, så må du kontakte en kortinnløser som kan tilby deg denne tjenesten. Du kan også søke råd hos din bank.
  5. Er det korrekt at jeg må ha en avtale med banken, terminalleverandøren, internasjonale kort og i tillegg BankAxept?
    Ja, det stemmer at du må ha avtale med følgende parter: Terminalleverandør for terminal. Banken for innløsningsavtale for BankAxept. BankAxept for å kunne motta bankkort med BankAxept.  Innløser for Internasjonale kort for å kunne godta korttyper som Visa, MasterCard, Diners etc.
Vis flere spørsmål

Markedsmateriell

  1. Hvor kan jeg bestille merking av mitt brukersted?
    Markedsmateriell kan bestilles ved å gå inn på http://bankaxept.no/merking-av-brukersted/  

Min side

  1. Hvordan aktiverer jeg BankID?
    Vennligst ta kontakt med din bank.
  2. Jeg husker ikke brukernavnet mitt?
    Du trenger ikke brukernavn. Du logger inn med din personlige BankID.
  3. Hvordan endrer jeg kundeinformasjon?
    E-post, fakturaadresse og telefonnummer kan endres ved registrering. Dette kan også endres på \"Min side\" i etterkant.
  4. Hvordan endrer jeg Autogiro-konto?
    Du kan endre Autogiro-konto i registreringsprosessen. Senere vil det også bli mulig å endre denne ved å logge inn på «Min side». 
  5. Hva er BankID?
    BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Du må bruke din personlige BankID til å akseptere din BankAxept avtale. Du kan benytte BankID på mobil eller BankID med kodebrikke.
Vis flere spørsmål

Priser

  1. Hva koster det å ha avtale med BankAxept?
    Våre priser finner du her; prisoversikt. Innløsningsavtalen med banken har egne priser.
  2. Hva koster et BankAxept abonnement per måned?
    Brukerstedsabonnement faktureres pr. BAX-nummer og forutsetter at det går transaksjoner på det aktuelle BAX-nummer den aktuelle måned. Det vil si at abonnementet faktureres ikke for de måneder det ikke har vært brukt. Priser finner du her; prisoversikt.
  3. Hvor finner vi prislisten til BankAxept?
    Våre  priser finner du her; prisoversikt