Hjelp og kontaktinformasjon:

BankAxept

  1. Hvor mange betalingstransaksjoner med BankAxept blir gjennomført per år?
    Ca. 1,55 milliarder BankAxept betalingstransaksjoner, med en samlet verdi på NOK 495,6 milliarder (2016). 
  2. Hvilke åpningstider har BankAxept?
    kl 08-21 man-fre  kl 10-15 lør
  3. Hva er BankAxept?
    BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge. Åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et BankAxept-kort. BankAxept kan benyttes i fysisk handel og betalingen godkjennes i sann tid ved bruk av chip og kortholders personlige kode, og oppgjøret skjer dagen etter på bankvirkedager/hverdager.   BankAxept har siden etableringen tidlig på 1990-tallet vært eid og forvaltet av Finans Norge. For å møte utfordringene fra nye aktører og nye betalingsløsninger ble BankAxept AS reetablert i april 2014, med norske banker som eiere. BankAxept AS skal på forretningsmessig grunnlag utvikle nye betalingsløsninger i nye kanaler. I dette ligger blant annet utvikling av kontaktløs betaling på kort og mobil, nettbetaling, og løsninger som støtter mobile lommebøker.   BankAxept AS utvikler og forvalter betalingsprodukter for bankene under merkevaren BankAxept. 
  4. Hvem eier BankAxept?
    BankAxept AS er eid av norske banker.
  5. Hvor mange bankkort med BankAxept finnes det i Norge?
    Det er ca. 8,5 millioner bankkort med BankAxept i Norge.
Vis flere spørsmål

BankAxept avtale

  1. Hva er BankAxept?
    BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge. Åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et bankkort med BankAxept. BankAxept kan i dag benyttes i fysisk handel og betalingen godkjennes i sann tid ved bruk av chip og kortholders personlige kode. BankAxept utvikler og forvalter betalingsprodukter som kort-, mobil- og nettbetalinger.
  2. Brevet fra BankAxept inneholder feil organisasjonsnummer. Hva gjør jeg?
    Vennligst ta kontakt med din leverandør av terminal for organisasjonsendring. Når dette er endret vil ditt organisasjonsnummer bli oppdatert i våre systemer og du vil deretter motta et nytt BankAxept brev med kode.
  3. Vil terminalen fungere som normalt i forbindelse med endring av avtaleforhold?
    Ja, terminalen vil fungere som normalt.
  4. Hva skal jeg gjøre med mottatt kode-brev fra BankAxept?
    Følg anvisninger i brevet, bekreft avtalevilkår og kontroller oppgitt kontaktinfo i registreringsprosessen på BankAxept.no.
  5. Skal jeg benytte personlig BankID ved avtaleinngåelse?
    Ja, daglig leder eller den som har fullmakt til å signere avtaler på vegne av firmaet skal benytte sin personlige BankID ved avtaleinngåelse. 
Vis flere spørsmål

Betalingsterminal

  1. Kan jeg fortsatt bruke den samme betalingsterminalen jeg har i butikken?
    Ja, det blir ingen endring. Kun oppgradering av ny modell, ny funksjonalitet eller nye sertifiseringskrav kan kreve ny betalingsterminal.
  2. Jeg skal avvikle min butikk og lurer på hvor jeg kan sende inn terminalen?
    Vennligst ta kontakt med din leverandør av betalingsterminal. Navn og telefonnummer til din leverandør skal stå på terminalen.
  3. Hvor kan jeg bestille terminalruller til min terminal?
    Vennligst ta kontakt med din terminalleverandør for bestilling av rekvisita.
  4. Hva er et BAX-nummer?
    Et BAX-nummer er et sekssiffret brukerstedsnummer som er knyttet til din betalingsterminal.
  5. Hvor finner jeg mitt BAX-nummer?
    BAX-nummeret er det samme som ditt brukerstedsnummer. Bax-nummeret finner du på din terminalkvittering eller avstemmingskvittering.
Vis flere spørsmål

Faktura og betaling

  1. Kan jeg inngå en nedbetalingsavtale med dere?
    For behandling av forespørsel om nedbetalingsavtale, ta kontakt på her.
  2. Jeg har blitt dobbeltfakturert. Kan dere ordne opp i dette?
    Vi har systemer som vil avdekke dette, og ha tilstrekkelig informasjon til å utstede en kreditnota uten at du trenger å gjøre noe. Skulle du allikevel oppleve å ikke få kreditnota innen rimelig tid, ta kontakt her. Husk å oppgi fakturanummer.
  3. Hvordan kan jeg velge EHF faktura?
    Dersom din bedrift er registrert i ELMA registered og satt opp med EHF vil bedriften automatisk motta EHF faktura dersom dere velger bort Autogiro. Dette kan enten gjøres ved registrering av avtale eller ved å logge inn på \"Min side\".
  4. Hvorfor har jeg mottatt faktura for etablering før tjenesten er tatt i bruk?
    Etableringsgebyret er knyttet til avtaleinngåelse, uavhengig av når du tar i bruk tjenesten.
  5. Kan jeg betale faktura med Vipps?
    Vi tilbyr ikke betaling av BankAxept faktura med Vipps.
Vis flere spørsmål

Kortbetaling og oppgjør

  1. Kan jeg ta imot BankAxept kortbetaling hvis betalingsterminalen er offline?
    Hvis betalingsterminalen ikke oppnår kontakt med BankAxept kan brukerstedet benytte reserveløsning. Da kan man fortsatt betale med BankAxept. Kvitteringen må signeres av kortholder. For beløp over kr 1.500,- må brukerstedet kontakte Nets på telefon 08989 for autorisasjon. Det kan være satt en øvre beløpsgrense for reserveløsning.
  2. Hvor ofte får man oppgjør fra BankAxept kortbetalinger?
    BankAxept-oppgjøret til butikken krediteres daglig på alle bankvirkedager.
  3. Hvordan endrer jeg oppgjørskonto?
    Oppgjørskonto kan du endre ved å kontakte bedriftens bank.
  4. Hvem skal jeg kontakte ved reserveløsning ?
    Kontakt Nets på telefon 08989.
  5. Hva skjer hvis jeg glemmer å avstemme betalingsterminalen?
    Hvis du glemmer å avstemme betalingsterminalen, blir ingen transaksjoner borte. De kommer da på neste avstemming. Det kan legges inn avstemming av betalingsterminaler til faste tidspunkter. Betalingsterminaler kan også «tvangs»-avstemmes av terminalleverandør etter forespørsel fra brukersted eller innløser.
Vis flere spørsmål

Markedsmateriell

  1. Hvor kan jeg bestille merking av mitt brukersted?
    Markedsmateriell kan bestilles ved å gå inn på http://bankaxept.no/merking-av-brukersted/  

Min side

  1. Hvordan kan jeg legge til ny bruker på «Min Side»?
    Logg inn på \"Min side\", så vil du finne dette valget under fanen \"brukere\".
  2. Hvordan oppbevares avtaledokumentene etter at de er akseptert?
    BankAxept vil føre et register over hvilke organisasjonsnummer som er registrert med en akseptert avtale, og hvem i bedriften som aksepterte avtalen. Du vil få en kvittering på e-post om at avtalen er inngått og er tilgjengelig på \"Min side\".
  3. Hva er BankID?
    BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Du må bruke din personlige BankID til å akseptere din BankAxept avtale. Du kan benytte BankID på mobil eller BankID med kodebrikke.
  4. Hva er «Min side»?
    \"Min side\" gir oversikt over bedriftens avtaleforhold. På siden kan dere endre kontaktopplysninger. Du kan logge inn på \"Min side\" ved å velge \"Logg inn - Min side\" oppe til høyre.
  5. Hvordan får jeg tilgang til Min Side?
    Den som har signert avtalen på vegne av firmaet har tilgang til Min Side og kan legge deg til som bruker. 
Vis flere spørsmål

Priser

  1. Hva koster et BankAxept abonnement per måned?
    Brukerstedsabonnement faktureres pr. BAX-nummer og forutsetter at det går transaksjoner på det aktuelle BAX-nummer den aktuelle måned. Det vil si at abonnementet faktureres ikke for de måneder det ikke har vært brukt. Priser finner du her; prisoversikt.
  2. Hvor finner vi prislisten til BankAxept?
    Våre  priser finner du her; prisoversikt
  3. Hva koster det å ha avtale med BankAxept?
    Våre priser finner du her; prisoversikt. Innløsningsavtalen med banken har egne priser.