8. april 2022

Åpner lommeboka på reiser og opplevelser igjen


På tross av at januar og halve februar fortsatt var preget av koronarestriksjoner, skjøt pengebruken i været på reiser og opplevelser i første kvartal. Totalomsetning innen reise og opplevelser vokste med 160 prosent fra samme kvartal i fjor.

– Vi reiser, spiser ute og oppsøker kulturlivet igjen etter en lang periode med hjemmeliv. Noen fryktet av vi hadde endret vanene for godt og glemt utelivet, men pengebruken vitner om at vi slår ut håret og åpner lommeboken på opplevelser og reiser igjen, sier Øyvind Brekke, leder for BankID BankAxept.

Fra dyr til dyre kvelder
I 2021 brukte vi ekstra mye penger på dyr, smykker og leketøy, mens oppussing og interiør var stort i 2020. Fra midten av februar i år eksploderte utelivet da restauranter og barer kunne droppe alle restriksjoner. Utelivstrenden fortsatte i mars, og Kari og Ali forlot sofalivet – kanskje for godt?

– Vi er spent på hvordan neste kvartal blir. Kan festen fortsette, eller sparer vi på kruttet til feriebudsjett og høye strøm- og drivstoffpriser? Etter den lange koronatiden med forsiktighet og restriksjoner, tror vi folk vil feire gjenåpningen en god stund til, sier Brekke.

Økende forbruk på uteliv og opplevelser
Det ble handlet for 126 mrd. kroner med BankAxept-kort i første kvartal. Det er 4 prosent mer enn samme periode i fjor. Slik fordeler forbruket seg:

Bransjene med størst vekst fra første kvartal i 2021 til 2022 er Taxfree, Bar og Fritid/underholdning.

Nordmenn bruker som alltid mest penger på mat og spesialbutikker (faghandel). Dagligvare-omsetningen preges av økt svenskehandel og at folk spiser mer og mer på restaurant igjen. Kiosk og bensin viser også vekst, noe som følger av økt reising. Tjenester vokser også etter korona, spesielt innen fritid og underholdning, som kino, lekeland, kulturhus, teater og konserter. Transport kjøpes ofte på nett, men også i fysiske kjøp er veksten stor som følge av den nye bevegelsesfriheten.

BankID på nedlastingstoppen
400.000 har nå aktivert BankID-appen. Bare i år har 240.000 nye brukere kommet til, og appen har lenge ligget på nedlastingstoppen over gratis apper.

BankID ble brukt 250 millioner ganger i første kvartal, en liten oppgang fra fjoråret. Stadig flere velger app istedenfor brikken, og 29. mars ble appen lastet ned nesten 13.000 ganger i App Store og 10.000 ganger i Google Play.

– Appen gir en mer moderne brukeropplevelse og vi lanserer flere nyttige funksjoner fremover som forenkler hverdagen for alle, sier Øyvind Brekke.

Ca. 90 banker tilbyr nå BankID-appen til sine kunder, og det er rask vekst i brukere som foretrekker app fremfor brikke og BankID på mobil.

Mange har oppdaget appen i forbindelse med at flere banker nå ber kundene legitimere seg med pass:

– Nå slipper bankkundene å reise til banken for å vise ID-bevis. Det kan gjøres via BankID-appen på noen få minutter, sier Brekke.

10% vekst i innlogginger til det offentlige
I løpet av årets tre første måneder logget vi inn nesten 90 millioner ganger på offentlige tjenester med BankID. Mer enn 9 av 10 velger BankID for å logge inn, selv om det finnes alternative innloggingsmetoder.

– BankID har blitt den foretrukne metoden for innlogging. Vi jobber likevel kontinuerlig med forenkling av brukeropplevelsen. Nå lanserer vi snart en lynrask BankID med ansiktsgjenkjenning. Vi gleder oss til å spare nordmenn for mange minutter årlig på innlogging, sier Brekke.

Travle mandager
Nordmenn er vanedyr. Når mandagen kommer er det mye praktisk og administrativt som skal gjøres unna med BankID. Nest travleste dag når det gjelder BankID er tirsdag. I helgen gjør vi andre ting  – heldigvis. BankID brukes aller mest ved lunsjtider på hverdagene.