Tjenester
Se oversikt over BankAxept-tjenester

Kortbetaling med BankAxept - lynraskt oppgjør
Butikken har oppgjørsgaranti på betalinger gjennomført med BankAxept!
Når butikken ønsker å få utbetalt oppgjøret for salg gjennomført med BankAxept, må butikken initiere dette på betalingsterminalen. Dette kaller vi å avstemme terminalen.
Terminalen kan avstemmes flere ganger hver dag, men det vanligste er at den avstemmes en gang om dagen.
Når terminalen er avstemt, utbetales oppgjøret til butikkens valgte konto senest neste bankvirkedag. Ved lørdager og helligdager godskrives konto første virkedag etter at terminalen et avstemt.
Dette kaller vi lynraskt oppgjør!
Lynraskt oppgjør gir god likviditet for butikken!

BankAxept reserveløsning – betaling med BankAxept virker bestandig!
BankAxept reserveløsning er praktisk hvis det er teknisk feil, som for eksempel hvis internett ikke vil samarbeide. Butikken kan dermed ta imot kortbetalinger for varer og tjenester selv om terminalen ikke kan kommunisere med omverdenen. Kontanter er ikke nødvendig og butikkens salg er sikret mens kommunikasjonsproblemene pågår!
BankAxept reserveløsning er inkludert i kundeforholdet og det er ingen ekstra kostnader for bank eller butikk.
Butikken kan benytte BankAxept reserveløsning i inntil 6 timer – og enkeltkjøp kan ikke overstige 10 000 kroner.
Hvis kjøpsbeløpet er over 2500 kroner, skal butikken foreta såkalt ‘manuell dekningskontroll’. I praksis skal butikken ringe ‘banken’ for å sjekke at betaler har penger på konto. Dette er en tjeneste Nets utfører på vegne av banken. Telefonnummeret butikken skal ringe er: 24 17 43 91.
BankAxept-betalingene lagres på terminalen og når kommunikasjonslinjer er oppe igjen sendes transaksjonene inn på vanlig måte, og butikken kan avstemme terminalen for å få utbetalt oppgjør.
Betalinger med BankAxept godkjennes med PIN-kode (frem til 1. juli 2026 må enkelte betalinger i reserveløsning godkjennes med signatur- og legitimasjonskontroll).

Utvidet reserveløsning - også et bidrag til bankens kontantplikt
Utvalgte butikkjeder som selger nødvendighetsvarer og har regional eller landsdekkende utbredelse, kan benytte BankAxept reserveløsning i inntil 1 uke! Øvrige butikker kan bruke reserveløsningen i 6 timer.
Med nødvendighetsvarer menes dagligvarer (mat), medisin og drivstoff.
Bankene har en plikt til å forsyne kundene sine med kontanter selv om banksystemene er nede.
Når bankens kunder kan handle nødvendighetsvarer med BankAxept-kort i inntil 1 uke, vil dette redusere publikums behov for kontanter og således bidra til å lette bankens kontantplikt.
Per juni 2025 har følgende kjeder BankAxept utvidet reserveløsning: NorgesGruppens matbutikker, Coops matbutikker, Rema 1000, Apotek 1-kjeden, Vitusapotek-kjeden, Ditt apotek-kjeden, Boots apotek-kjeden, alle landets sykehusapotek og Circle K.
Det er ingen ekstra kostnader for bank eller butikk for å ha BankAxept utvidet reserveløsning.

Vareretur - ingen kostnader for brukerstedet og returbeløpet rett på konto
Vareretur er praktisk hvis kunden ønsker å returnere en vare. Kortkunden tæpper eller setter inn bankkortet i kortterminalen og returbeløpet er på kortholders konto neste Nics-avregning, som er bankenes avregning og oppgjør i norske kroner, per juni 2025 er det 5 daglige oppgjør.
Tjenesten har kontroller for å reduserer eventuelt svindel for butikken.
Disse kontrollene er:
- bankkortet har vært brukt til kjøp i den aktuelle butikken eller en annen butikk i samme kjeden hvis det er lagt opp til det
- returbeløpet ikke overstiger kjøpsbeløpet
- returen ikke er eldre enn antall dager angitt i avtalen mellom butikk og BankAxept.
Vareretur kan ikke benyttes av brukersteder med virksomheter innen lotteri og totalisatorspill.
Vareretur fra BankAxept har ingen kostander for butikken
Butikken bestiller vareretur på BankAxept.no

eBetaling - BankAxept i digitale lommebøker
Digitale BankAxept-kort kan legges inn i andre lommebøker/apper og brukes til betaling.
Lommebok/app må være godkjente ut fra kravene til BankAxept. Per juni 2025 er Trumf Pay, Coopay og Vipps godkjente.
For at kortkunden skal få benyttet denne betalingen må brukeren lagrer et digitalt BankAxept-kort i appen, velge dette som betalingskilde og enkelt bekrefte betalingen med biometri eller appkode.
Tilbyderen av appen får lavere kostnader enn de ville ha med alternativer som Visa / Mastercard.

Apple Pay - BankAxept er integrert
BankAxept er integrert med Apple Pay. Dette gir norske kortbrukere en enkel og sikker måte å betale med iPhone eller Apple Watch i fysisk butikk.
På denne måten sparer brukerstedene kostnader sammenlignet med om betalingene går som Visa eller Mastercard.
For at brukersteder skal kunne tilby sine kunder å betale med BankAxept i Apple Pay må brukersted ha en kortterminal som tar BankAxept.
For at kortkunden skal kunne benytte BankAxept i Apple Pay som betalingsmåte, må kortholder registrere BankAxept-kort(ene) sine i lommeboken i telefonen. Innrullering av digitalt BankAxept-kort i Apple Pay kan enten gjøres ved å ta bilde av kortet i Apple wallet eller aktivere fra kortutstederens mobilbank.
Det er fortsatt er banker som ikke tilbyr støtte for BankAxept-kort i Apple Pay, (eks. Nordea, Sparebanken Norge, Handelsbanken, Storebrand m.fl). Aktiverer kortholdere da et kombinert kort (e.g. Visa/BankAxept) fra en av disse bankene i Apple Pay vil kun et digitalt Visa-kort blir innrullert i Apple Pay og alle betalinger vil gå som Visa-betalinger.

Tæpping i Vipps - raskt og kontaktløst
Nå kan også kortholdere tæppe med Vipps i butikken med BankAxept-kort. Vipps lanserte 9.desember 2024 en løsning som gjør det mulig å betale kontaktløst ved å holde mobilen inntil kortterminalen. Dette fungerer på alle kortterminaler som aksepterer BankAxept-kort.
I løpet av sommeren 2025 lanserer Vipps en løsning som baserer seg på digitale Visa-kort. Det betyr at digitale BankAxept-kort vil bli slettet når kunden aktiverer et digitale Visa-kort. Betalinger med Vipps blir dermed Visa transaksjoner.
Etter sommeren vil Vipps lansere en løsning for kombinerte kort (Visa/BankAxept) som vil aktivere digitale BankAxept-kort igjen. Per juni 2025 er det usikkert hvilke banker som vil støtte Visa-løsningen.

Kontanttjenester i butikk (KiB) - en rasjonell håndtering av kontanter
Bank har plikt til å forsyne samfunnet med kontanter, og med redusert kontantmengde er det behov en rasjonell håndtering av kontanter. BankAxept tilbyr tjenesten Kontanttjenester i butikk (KiB) med NorgesGruppen og Bunnpris som underleverandører.
KiB tilbys i ca 1450 butikker i NorgesGruppens og enkelte Bunnpris butikker. Se vårt kart som viser hvilke butikker som tilbyr KiB.
Beløpsgrenser mellom BankAxept og KIB butikker:
Innskudd kr 20 000
Uttak kr 10 000
Mynt 25 stk per valør
Den enkelte bank kan ha egne beløpsgrenser, men ikke over grensene som er beskrevet her.
