Betalingsmetode, EHF, flere terminaler - her finner du svar på de vanligste spørsmålmålene rundt fakturering og betaling.
Logg deg inn på Min side. Her finner du oversikt over alle fakturaer fra oss. Hvis du har problemer med å logge deg inn, kan du ta kontakt her.
Kontakt ossVi fakturerer etterskuddsvis gjelder fra den første til siste kalenderdag per måned. Din faktura blir sendt ut i begynnelsen av påfølgende måned.
Når du inngår en avtale med BankAxept, bestemmer du hvordan du vil motta og betale faktura fra oss. Da kan du velge mellom AutoGiro, EHF eller papir. Du kan alltid logge deg inn på Min side og endre måten du mottar og betaler faktura på. BankAxept anbefaler at du inngår avtale om Autogiro. Da belastes du på forfallsdato.
BankAxept sender ut én faktura per organisasjonsnummer. Dersom dere har flere BAX-nummer registrert på samme organisasjonsnummer, må dere endre dette slik at alle terminalene har eget organisasjonsnummer. Denne endringen kan gjøres hos din terminalleverandør, og vil medføre at det opprettes en ny avtale med BankAxept per BAX-nummer.
BankAxept-avtalen er registrert på organisasjonsnummer, fakturaen vil derfor gjelde alle BAX-nummer tilknyttet dette organisasjonsnummeret. Dersom dere ønsker egen faktura på et BAX-nummer, må dette BAX-nummeret registreres med eget organisasjonsnummer. Ta kontakt med terminalleverandøren din for eventuelle endringer.
Dersom bedriften har byttet organisasjonsnummer og gjort et eierskifte på terminalen, vil dere motta to fakturaer som gjelder samme måned. Den ene fakturaen gjelder frem til eierskiftet ble utført, den andre gjelder fra perioden etter eierskiftet ble utført.
Oversikt over alle fakturaer får du ved å logge deg inn på Min side. Kontoutskrift sender vi etter forespørsel.
Det er kun mulig å registrere én Autogiro-avtale per organisasjonsnummer. Belastningsbilaget som vil være tilgjengelig på Min side vil vise fordeling av faktura per BAX-nummer.
Månedsabonnement (per BAX-nummer) og transaksjonskostnader blir ikke belastet i måneder uten BankAxept-transaksjoner.
Vi fakturerer kostnadene månedlig på etterskudd, så hvis avtalen har vært benyttet frem til oppsigelse, vil det komme en faktura påfølgende måned.
IBAN-nummer er NO7715039421272 Swift: DNBANOKKXXX
Det kan være flere grunner til at du mottar faktura per post. Enten så har du ikke inngått avtale om brukerstedsvilkår for BankAxept eller så har du ikke en Autogiroavtale eller EHF (elektronisk handelsformat) for å betale faktura fra oss. Vi anbefaler deg å opprette en Autogiroavtale med oss, og dette kan du gjøre på Min side for BankAxept-kunder.
EHF står for elektronisk handelsformat. EHF-fakturaer er digitale fakturaer som sendes rett inn i ditt økonomisystem. Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav. EHF kan ikke kombineres med samlefakturaer. Hvis bedriften din er registrert i ELMA-registeret og satt opp med EHF (elektronisk handelsformat), vil bedriften automatisk motta EHF-faktura dersom dere velger bort Autogiro. Dette kan enten gjøres ved registrering av avtale, eller ved å logge inn på Min side for BankAxept-kunder.
Du må sjekke om bedriftens regnskapssystem håndterer EHF (elektronisk handelsformat), og om dere er koblet til et aksesspunkt. Er dere ikke tilkoblet aksesspunkt, må dere velge en tilbyder som må melde din bedrift inn i ELMA (elektronisk mottaker adresse-register). Aksesspunktet er knytningspunktet mellom bedrifter og fakturautstedere, og det finnes flere tilbydere.
BankAxept-produktet faktureres uten mva.
Fant du det du lette etter?