Hopp til hovedinnhold

Fem grunner til å bruke BankAxept i din bedrift

Visste du at den enkleste, tryggeste og rimeligste måten å ta betalt på er bygget på norsk teknologi?

Publisert: 4. mars 2024

Med syv millioner bankkort i omløp, er sjansen for at kortet som betaler for varer og tjenester i din butikk har en BankAxept-logo stor. Faktisk skjer 8 av 10 kortbetalinger i Norge med BankAxept!

Her er fem grunner til å ta i bruk BankAxept i din bedrift.

1) Det er rimeligere

Lurer du på om bedriften din betaler for mye per transaksjon? BankAxept er den rimeligste måten å ta betalt på i norske butikker. Se hvor stor prisforskjellen er per transaksjon med BankAxept vs en internasjonal betalingsløsning, som Visa, i priseksempelet under.

BankAxept har vesentlig lavere kostnad per transaksjon enn internasjonale debetkort.

BankAxept har vesentlig lavere kostnad per transaksjon enn internasjonale debetkort.

Det er ikke bare per transaksjon at BankAxept er rimeligere. Mens de samfunnsøkonomiske omkostningene for en betaling gjennom BankAxept er 3,3 kroner, koster den 4,70 kroner med et internasjonalt debetkort som Visa eller over ti kroner med et internasjonalt kredittkort, viser beregninger fra Norges Bank*.

Faktisk viser samme rapport at Norge har lavere betalingskostnader sammenlignet med andre land! Nettopp fordi vi har et eget nasjonalt betalingssystem.

2) Det er eid av norske banker

BankAxept er et helnorsk selskap, som eies av norske banker. DNB, Sparebank 1 Betaling, Balder Betaling og Eika VBB er de største aksjonærene. For norske bedriftseiere betyr det at betalingsløsningen er stabil og trygg.

3) Det fungerer - alltid

Visste du at BankAxept sin reserveløsning er en viktig del av Norges beredskapsløsning? Har du BankAxept som betalingsløsning i bedriften din, har du alltid muligheten til å ta deg betalt - også på dager hvor andre systemer er nede eller internett ikke vil samarbeide.

Les mer om reserveløsningen.

4) Det er bygget på norsk teknologi

Mens betalingsaktører som Visa og Mastercard lager løsninger som skal fungere internasjonalt, jobber BankAxept med å bygge tjenester og tilpasninger spesielt for det norske markedet. Dette gjør at vi enkelt kan ta lokale beslutninger, og lage lokale løsninger som er tilpasset det norske markedet.

5) Det er rigget for fremtiden

Har du lagt merke til at kundene dine stadig oftere tæpper mobilen eller smartklokken i stedet for bankkortet? Eller tenkt over hvor ofte du selv gjør kjøp rett i bedrifter sin egen app, for eksempel når du skal betale for togbilletter med Vy eller med betale med Coopay i Coop-appen?

Nå jobber BankAxept med å få på plass fremtidenes betalingsløsninger, som vil gi bedrifter en rimeligere måte å ta betalt på også når kunder betaler med mobil-lommebok.

Kilde:
*Norges Bank: Kostnader i det norske betalingssystemet 2020. Memo nr 3 2022.


Kom i gang med BankAxept

Vil du ta betalt med BankAxept? Mer enn 8 av 10 kjøp i fysisk butikk er med BankAxept. Alt du trenger er en betalingsterminal og en avtale med banken din og oss.