Hopp til hovedinnhold
Logo - til forside
English

Fredag fremdeles toppdagen under Black Week

28. november 2022

Fredag ble Black Week-vinneren i butikkene med 1,2 prosent flere kjøp enn i fjor. Vi handlet varer for 2,4 milliarder denne fredagen, en liten nedgang fra 2021.

Viser handlegate i Oslo i november

Black Week 2022: Årest Black Week-handel i butikkene gikk litt ned sammenlignet med i fjor.

– Vi gleder oss over å gå i butikkene uten frykt for smitte og trengsel på jakt etter et godt kjøp, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Med strammere økonomi og lavere kjøpekraft i befolkningen, var spenning stor foran årets handelsuke. Fasit ble at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå.

– At vi ikke fikk noen omsetningsrekord i butikkene i år, har sammenheng med at vi kjøpte rimeligere varer enn i fjor og at mange handler på nett, forklarer Bøe.

Lørdag nest best


Lørdagen var nest beste handelsdag. Resultatet for lørdagen endte over fjorårsnivåene, med 2,1 prosent flere kjøp og 1,0 prosent høyere omsetningsvolum enn i fjor.

Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent, sammenlignet med i fjor.

Mindre elektronikk og møbler – mer sport og fritid


Nordmenn har gjennom pandemien investert i oppgradering av hus og hytter. Kategoriene elektronikk og hvitevarer og møbel og innredning gikk ned i år sammenliknet med de to siste årenes Black Week. Det var innenfor bransjen Sport og fritid økningen i omsetning skjedde, og Klær, sko og tilbehør endte på omtrent samme beløp som i fjor.

Oslo på topp – flere kjøp enn i fjor


I Oslo var det flere kjøp enn de to siste årene på Black Friday og lørdag, mens handelsvolumet for de to dagene lå under 2021- og 2020-nivået. Totalt for uken var det flere kjøp innenfor varehandel i Oslo under Black Week enn i fjor.

Trondheim stikker seg ut med en sterk økning i antall kjøp, men også i handlevolum for uken totalt, noe som kan henge sammen med at Trondheim opplevde ny nedstengning i november i fjor.

– Nordmenn er skeptiske til Black Week-tilbudene. Tilliten til Black Week som fenomen vil bli høyere hvis butikkene gir reelle tilbud som monner fremover, avslutter Bøe.

Utvalgte underbransjer Black Week 2022 (transaksjoner, beløp sammenliknet med i fjor)

Elektronikk/hvitevarer

-14,7%, -19,8%

Møbel og innredning

-11,6%, -11,8%

Klær, sko og tilbehør

-2,3%, +0,1%

Sport og fritid

+3,5%, +0,3%

Logo

Org nr: 927 611 929

Personvern og vilkår

BankAxept – en del av BankID BankAxept AS

Besøksadresse
Dronning Eufemias gate 11
0150 Oslo

Postadresse
Postboks 9265 Grønland
0134 Oslo

Tjenester
Kortbetaling