Hjelp og kontaktinformasjon:

BankAxept

  1. Hvem eier BankAxept?
    BankAxept er eid av norske banker.
  2. Hvor mange bankkort med BankAxept finnes det i Norge?
    Det er ca. 8,5 millioner bankkort med BankAxept i Norge.
  3. Hvordan får jeg kontaktløs betaling på min betalingsterminal?
    Alle leverandører av betalingsterminaler tilbyr betalingsterminal som støtter kontaktløs betaling med BankAxept. Er du i tvil om din terminal støtter kontaktløs betaling anbefaler vi at du kontakter din leverandør av betalingsterminal.
  4. Hvilke åpningstider har BankAxept?
    man - fre kl 08 - 16
  5. Hvor mange brukersteder aksepterer BankAxept kort for betaling i Norge?
    Det er ca 115 000 salgssteder som aksepterer BankAxept.
Vis flere spørsmål

BankAxept avtale

  1. Hvorfor må jeg inngå avtale direkte med BankAxept?
    Alle brukersteder må etablere en avtale med BankAxept om formidling av betaling. En direkte avtale med BankAxept er nødvendig for at bedriften fortsatt skal kunne benytte seg av BankAxepts tjenester i fremtiden. Du må i tillegg fortsatt ha en innløsningsavtale med din bedrifts bank.
  2. Hva skjer hvis jeg ikke aksepterer ny avtale med BankAxept?
    Alle brukersteder som ønsker å akseptere BankAxept på terminalen fra 1 apil 2018 må inngå tjenesteavtale med BankAxept, i tillegg til innløsningsavtale med banken. Dersom dere ikke ønsker videre avtale med BankAxept fra 1 April 2018 må dere si opp innløsningavtalen deres med banken.  De brukersteder som ikke aksepterer avtalen innen 1 april 2018 vil bli automatisk registrert med tjenesteavtale hos BankAxept. De som blir automatisk registrert vil få tilsendt en gebyrbelagt papirfaktura ved første fakturering i mai 2018.  Fakturametode kan endres på Min Side.  Ta kontakt her for å få tilsendt en registreringsmail for å få tilgang til Min Side.
  3. Hva er en innløsningsavtale?
    Det er en finansiell avtale med din bankforbindelse for utbetaling av BankAxepts kortoppgjør/transaksjoner til din firmakonto. Det er et krav at det inngås en innløseravtale med din bankforbindelse for å kunne akseptere BankAxept som betalingsmiddel hos ditt brukersted.
  4. Hva er Vareretur?
    Dersom en kunde returnerer en vare kan butikken med Vareretur fra BankAxept føre beløpet direkte inn på kundens  konto, ved at kunden bruker sitt bankkort i betalingsterminalen. Transaksjonen foretas i det stabile og sikre betalingssystemet til BankAxept Vareretur kan bestilles her. Bestillingen må inneholde følgende: Navn: Organisasjonsnummer: BAX-nummer: Vareretur-tjenesten generer en fast månedsavgift i tillegg til transaksjonsavgift per transaksjon. Gå på www.bankaxept.no for prisinformasjon.
  5. Hva er BankAxept?
    BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge. Åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et bankkort med BankAxept. BankAxept kan i dag benyttes i fysisk handel og betalingen godkjennes i sann tid ved bruk av chip og kortholders personlige kode eller via kontaktløls betaling.
Vis flere spørsmål

Betalingsterminal

  1. Jeg har problemer med betalingsterminalen, hvem kontakter jeg?
    Ta kontakt med din leverandør av betalingsterminal. Navn og telefonnummer til din leverandør skal stå på terminalen.
  2. Hvor kan jeg bestille betalingsterminal?
    BankAxept leverer ikke betalingsterminaler. Det finnes flere leverandører i Norge som du kan kontakte.
  3. Hvor kan jeg bestille terminalruller til min terminal?
    Vennligst ta kontakt med din terminalleverandør for bestilling av rekvisita.
  4. Jeg skal avvikle min butikk og lurer på hvor jeg kan sende inn terminalen?
    Vennligst ta kontakt med din leverandør av betalingsterminal. Navn og telefonnummer til din leverandør skal stå på terminalen.
  5. Hva er et BAX-nummer?
    Et BAX-nummer er et sekssiffret brukerstedsnummer som er knyttet til din betalingsterminal.
Vis flere spørsmål

Faktura og betaling

  1. Hvorfor blir jeg trukket på Autogiro fra Vipps AS?
    Vipps, BankID og BankAxept har fusjonert og fått nytt navn Vipps AS. Deres autogiro-trekk for BankAxept betaling på deres betalingsterminal blir derfor trukket av Vipps AS.
  2. Hvorfor blir jeg trukket fra VBB AS på autogiro?
    Vipps, BankID og BankAxept har fusjonert og fått nytt navn Vipps AS. I en mellomperiode het selskapet VBB AS. Deres autogiro-trekk for BankAxept betaling på deres betalingsterminal ble derfor trukket av VBB AS. Desember 2018 endret selskapet navn til Vipps AS. Fremtidige trekk vil derfor bli trukket fra Vipps AS.
  3. Hvordan kommer jeg i gang med EHF (elektronisk handelsformat)?
    Det du må gjøre er å sjekke om bedriftens regnskapssystem håndterer EHF, og om dere er koblet til et aksesspunkt. Er dere ikke tilkoblet aksesspunkt, må dere velge en tilbyder som må melde din bedrift inn i ELMA (elektronisk mottaker adresse-register). Aksesspunktet er knytningspunktet mellom bedrifter og fakturautstedere, og det finnes flere tilbydere: https://www.anskaffelser.no/verktoy/aksesspunkter-ehf-og-bis-formater
  4. På hvilke måter kan jeg motta og betale faktura?
    BankAxept ønsker at du inngår avtale om Autogiro. Da trekkes fakturaen på forfallsdato, og du kan se grunnlaget på \"Min side\" på www.bankaxept.no. Dersom du velger bort Autogiro vil du motta faktura i følgende rekkefølge; EHF, eller på papirfaktura. EHF får du kun dersom bedriften er registrert med EHF. Dersom du ikke har EHF, vil du få papirfaktura med tilhørende gebyr.
  5. Hvorfor får jeg faktura fra BankAxept?
    Vi sender deg faktura fordi du idag benytter deg av BankAxept betaling på terminalen. BankAxept avtalestruktur ble endret fra 1 april 2018. Tidligere hadde du kun innløsningsavtale med banken, nå må du i tillegg ha en direkte avtale med BankAxept for å kunne akseptere BankAxept på terminalen.
Vis flere spørsmål

Inkasso

  1. Hvorfor har jeg fått inkassovarsel?
    Dersom ikke fakturaen betales innen fristen, sendes det ut et inkassovarsel med et purregebyr. Blir heller ikke dette betalt innen fristen vil fakturaen bli sendt over til inkasso og din terminal kan bli stengt og avtalen sagt opp.
  2. Hva skjer når fakturaen er sendt til inkasso?
    Opprettelse av inkassosak kan medføre sperring og oppsigelse av ditt kundeforhold med BankAxept. Du vil få tilsendt varsel om dette. Ved registrert betaling av opprinnelig krav og påfølgende gebyrer, kan tjenesten gjenåpnes.
  3. Hvorfor får jeg inkassovarsel når faktura allerede er betalt?
    Fakturaen var ikke registrert betalt når inkassovarselet ble produsert. Dersom innbetaling har skjedd nylig, kan innbetaling og varsel ha krysset hverandre. Er du usikker, ta kontakt på her

Kortbetaling og oppgjør

  1. Hvem kan jeg kontakte ved spørsmål om transaksjoner?
    Kontakt Nets på telefon 08989. 
  2. Hvem utbetaler oppgjøret for BankAxept transaksjoner?
    Oppgjøret for BankAxept transaksjoner utbetales fra bedriftens innløser bank.
  3. Er det korrekt at jeg må ha en avtale med banken, terminalleverandøren, internasjonale kort og i tillegg BankAxept?
    Ja, det stemmer at du må ha avtale med følgende parter: Terminalleverandør for terminal. Banken for innløsningsavtale for BankAxept. BankAxept for å kunne motta bankkort med BankAxept.  Innløser for Internasjonale kort for å kunne godta korttyper som Visa, MasterCard, Diners etc.
  4. Kan jeg ta imot BankAxept kortbetaling hvis betalingsterminalen er offline?
    Hvis betalingsterminalen ikke oppnår kontakt med BankAxept kan brukerstedet benytte reserveløsning. Da kan man fortsatt betale med BankAxept. Kvitteringen må signeres av kortholder. For beløp over kr 1.500,- må brukerstedet kontakte Nets på telefon 08989 for autorisasjon. Det kan være satt en øvre beløpsgrense for reserveløsning.
  5. Jeg mottar faste månedlige spesialrapporter på omsetning. Vil jeg fortsatt få dette?
    Dette vil fortsette som normalt forutsatt at dette er avtalt med banken.
Vis flere spørsmål

Markedsmateriell

  1. Hvor kan jeg bestille merking av mitt brukersted?
    Markedsmateriell kan bestilles ved å gå inn på http://bankaxept.no/merking-av-brukersted/  

Min side

  1. Hva er «Min side»?
    \"Min side\" gir oversikt over bedriftens avtaleforhold. På siden kan dere endre kontaktopplysninger. Du kan logge inn på \"Min side\" ved å velge \"Logg inn - Min side\" oppe til høyre.
  2. Hva er BankID?
    BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Du må bruke din personlige BankID til å akseptere din BankAxept avtale. Du kan benytte BankID på mobil eller BankID med kodebrikke.
  3. Hvordan endrer jeg Autogiro-konto?
    Du kan endre Autogiro-konto i registreringsprosessen eller ved å logge inn på «Min side». 
  4. Hvordan kan jeg legge til ny bruker på «Min Side»?
    Logg inn på \"Min side\" med din personlige BankID, så vil du finne dette valget under fanen \"brukere\". Du vil få tilgang til Min side ved avtaleinngåelse eller ved at den som har signert avtalen har lagt deg til som bruker.
  5. Hvordan endrer jeg kundeinformasjon?
    E-post, fakturaadresse og telefonnummer kan endres ved registrering. Dette kan også endres på \"Min side\" i etterkant.
Vis flere spørsmål

Priser

  1. Hva koster det å ha avtale med BankAxept?
    Våre priser finner du her; prisoversikt. Innløsningsavtalen med banken har egne priser.
  2. Hva koster et BankAxept abonnement per måned?
    Brukerstedsabonnement faktureres pr. BAX-nummer og forutsetter at det går transaksjoner på det aktuelle BAX-nummer den aktuelle måned. Det vil si at abonnementet faktureres ikke for de måneder det ikke har vært brukt. Priser finner du her; prisoversikt.
  3. Hvor finner vi prislisten til BankAxept?
    Våre  priser finner du her; prisoversikt