Hjelp og kontaktinformasjon

BankAxept

  1. Hva er BankAxept?
    BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge. Åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et BankAxept-kort. BankAxept kan benyttes i fysisk handel og betalingen godkjennes i sann tid ved bruk av chip og kortholders personlige kode, og oppgjøret skjer dagen etter på bankvirkedager/hverdager.   BankAxept har siden etableringen tidlig på 1990-tallet vært eid og forvaltet av Finans Norge. For å møte utfordringene fra nye aktører og nye betalingsløsninger ble BankAxept AS reetablert i april 2014, med norske banker som eiere. BankAxept AS skal på forretningsmessig grunnlag utvikle nye betalingsløsninger i nye kanaler. I dette ligger blant annet utvikling av kontaktløs betaling på kort og mobil, nettbetaling, og løsninger som støtter mobile lommebøker.   BankAxept AS utvikler og forvalter betalingsprodukter for bankene under merkevaren BankAxept. 
  2. Hvordan får jeg kontaktløs betaling i min butikk?
    Alle leverandører av betalingsterminaler tilbyr betalingsterminal som støtter kontaktløs betaling med BankAxept. Er du i tvil om din terminal støtter kontaktløs betaling anbefaler vi at du kontakter din leverandør av betalingsterminal.
  3. Hvor mange betalingstransaksjoner med BankAxept blir gjennomført per år?
    Ca. 1,55 milliarder BankAxept betalingstransaksjoner, med en samlet verdi på NOK 495,6 milliarder (2016). 
  4. Hvem eier BankAxept?
    BankAxept AS er eid av norske banker.
  5. Hvor mange bankkort med BankAxept finnes det i Norge?
    Det er ca. 8,5 millioner bankkort med BankAxept i Norge.
Vis flere spørsmål

Betalingsterminal

  1. Hvor finner jeg mitt BAX-nummer?
    BAX-nummeret er det samme som ditt brukerstedsnummer. Bax-nummeret finner du på din terminalkvittering eller avstemmingskvittering.
  2. Jeg har problemer med betalingsterminalen, hvem kontakter jeg?
    Ta kontakt med din leverandør av betalingsterminal. Navn og telefonnummer til din leverandør skal stå på terminalen.
  3. Hvor kan jeg bestille betalingsterminal?
    BankAxept leverer ikke betalingsterminaler. Det finnes flere leverandører i Norge som du kan kontakte.
  4. Hva er et BAX-nummer?
    Et BAX-nummer er et sekssifferet brukerstedsnummer som er knyttet til din betalingsterminal.
  5. Kan jeg fortsatt kontakte min terminalleverandør som tidligere?
    Ja, kontakten med din terminalleverandør vil bli uforandret.
Vis flere spørsmål

Endring av avtaleforhold

  1. Hva er en innløsningsavtale?
    Det er en finansiell avtale med din bankforbindelse for utbetaling av BankAxepts kortoppgjør/transaksjoner til din firmakonto. Det er et krav at det inngås en innløseravtale med din bankforbindelse for å kunne akseptere BankAxept som betalingsmiddel hos ditt brukersted.
  2. Jeg har nylig inngått en BankAxept avtale med banken min, hvorfor må jeg inngå en ny BankAxept avtale med dere?
    Alle brukersteder, eksisterende og nye, må nå etablere en avtale med BankAxept om formidling av betaling. Frem til nå har BankAxepts tjenester vært distribuert via bedriftens bank. En direkte avtale med BankAxept er nødvendig for at bedriften fortsatt skal kunne benytte seg av BankAxepts tjenester i fremtiden. Du vil også motta informasjon om denne endringen fra banken. BankAxept utvikler nye tjenester, som kontaktløs teknologi på kort og mobil, betalinger på internett og konto-betalinger gjennom partnere. Dette skal sikre at butikkene har lave kostnader knyttet til betaling med alle metoder kunden ønsker å benytte.
  3. Hva skjer hvis jeg ikke aksepterer ny avtale med BankAxept?
    Dersom du ikke aksepterer ny BankAxept avtale, vil du på et tidspunkt miste muligheten til å ta imot BankAxept som betalingsmiddel på ditt brukersted.
  4. Hva er brevet fra BankAxept?
    Brevet fra BankAxept gjelder endring av avtale for BankAxept kortbetaling.  Din bedrift har i dag en avtale med banken for å akseptere bankkort med BankAxept. Nå må du også inngå en direkte avtale med oss for å kunne fortsette å bruke BanAxept sine tjenester. For å inngå en avtale trenger du bedriftens organisasjonsnummer, BankID og din registreringskode som du finner i BankAxept brevet.  Med ny avtale kan du fortsatt ta imot bankkort med BankAxept, som er den mest brukte og kostandseffektive metoden for kortbetaling I Norge. 
  5. Hvilke fordeler er det for mitt brukersted å ha avtale direkte med BankAxept?
    I tillegg til kortbetaling utvikler BankAxept nye tjenester, som kontaktløs teknologi på kort og mobil, og internettbetaling. Dette sikrer at bedriften kan ta i mot BankAxept betaling med alle metoder kundene ønsker å benytte I fremtiden. Garantert ingen prisøkning de neste tre årene. Meget konkurransedyktige priser sammenlignet med andre tilbud i markedet. Raskt oppgjør – pengene på bedriftens konto innen neste bankvirkedag. Egen dedikert brukerstedsservice. Tilgang på Min side med enkel oversikt og endringsmuligheter over ditt kundeforhold. 
Vis flere spørsmål

Faktura og betaling

  1. Hvordan kan jeg velge EHF faktura?
    Dersom din bedrift er satt opp med EHF vil du automatisk motta EHF faktura dersom du velger bort Autogiro ved registrering. Dette vil også bli mulig å endre på \"Min side\" i ettertid. For øyeblikket er dette dessverre ikke mulig.
  2. Hva fakturerer BankAxept meg for?
    Se prisliste på www.bankaxept.no
  3. Hvordan kommer jeg i gang med EHF (elektronisk handelsformat)?
    EHF-fakturaer er digitale fakturaer som sendes rett inn i ditt økonomisystem. Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav. EHF kan ikke kombineres med samlefakturaer. Det du må gjøre er å sjekke om bedriftens regnskapssystem håndterer EHF, og om dere er koblet til et aksesspunkt. Er dere ikke tilkoblet aksesspunkt, må dere velge en tilbyder som må melde din bedrift inn i ELMA (elektronisk mottaker adresse-register). Aksesspunktet er knytningspunktet mellom bedrifter og fakturautstedere, og det finnes flere tilbydere:  https://www.anskaffelser.no/verktoy/aksesspunkter-ehf-og-bis-formater.
  4. På hvilke måter kan jeg motta og betale faktura?
    BankAxept ønsker at du inngår avtale om autogiro. Da trekkes fakturaen på forfallsdato, og du kan se grunnlaget under \"Min side\" i brukerstedsportalen.               Dersom du velger bort Autogiro vil du motta faktura i følgende rekkefølge; EHF, Digipost eller på papirfaktura. EHF får du kun dersom bedriften er registrert med EHF. Dersom du ikke har EHF, vil du få faktura på Digipost. Har du ikke Digipost vil du få en papirfaktura. Gebyr for å få tilsendt gebyrfaktura er kr 100,-.
  5. Jeg ønsker ikke å motta faktura. Hvorfor kan dere ikke bare trekke kostnadene fra min bankkonto som før?
    Vi sender deg faktura fordi du har en avtale med BankAxept. BankAxept er ikke en bank, så vi kan ikke trekke kostnader direkte fra konto, men vi kan tilby automatisk trekk via autogiro. Vi ønsker at brukerstedene oppretter autogiro, da vil fakturaen bli trukket fra bedriftens avtalte bankkonto på forfallsdato. Gå inn på \"Min side\" for å opprette avtale.
Vis flere spørsmål

Kortbetaling og oppgjør

  1. Hvem utbetaler oppgjøret for BankAxept transaksjoner?
    Oppgjøret for BankAxept transaksjoner utbetales fra bedriftens bank.
  2. Får jeg BankAxept oppgjør inn på konto på helligdager?
    BankAxept-oppgjøret til butikken krediteres konto på alle bankvirkedager. Banken skal sørge for at godkjente transaksjonerer godskrives konto senest første virkedag etter at brukerstedet har sendt transaksjonene inn for oppgjør.
  3. Kan jeg fortsatt kontakte Nets ved spørsmål om transaksjoner?
    Ja, kontakt Nets på telefon 08989. 
  4. Kan jeg bestille avtale med Visa/MC hos BankAxept?
    BankAxept er det nasjonale kortsystemet i Norge. Dersom du ønsker å ta imot betalinger med internasjonale kort som Visa og MasterCard, så må du kontakte en kortinnløser som kan tilby deg denne tjenesten. Du kan også søke råd hos din bank.
  5. Er det korrekt at jeg må ha en avtale med banken, terminalleverandøren, internasjonale kort og i tillegg BankAxept?
    Ja, det stemmer at du må ha avtale med følgende parter: Terminalleverandør for terminal. Banken for innløsningsavtale for BankAxept. BankAxept for å kunne motta bankkort med BankAxept.  Innløser for Internasjonale kort for å kunne godta korttyper som Visa, MasterCard, Diners etc.
Vis flere spørsmål

Markedsmateriell

  1. Hvor kan jeg bestille merking av mitt brukersted?
    Markedsmateriell kan bestilles ved å gå inn på http://bankaxept.no/merking-av-brukersted/  

Min side

  1. Kan jeg endre kontaktinformasjon etter at avtalen er registrert?
    Ja, kontaktinformasjon som fakturaadresse, telefon og e-post kan endres ved å logge inn på «Min side».
  2. Jeg husker ikke brukernavnet mitt?
    Du trenger ikke brukernavn. Du logger inn med din personlige BankID.
  3. Hvordan aktiverer jeg BankID?
    Vennligst ta kontakt med din bank.
  4. Hvordan endrer jeg Autogiro-konto?
    Du kan endre Autogiro-konto i registreringsprosessen. Senere vil det også bli mulig å endre denne ved å logge inn på «Min side». 
  5. Hvordan kan jeg legge til ny bruker på «Min Side»?
    Det vil bli mulig å logge inn på \"Min side\" og legge til flere brukere under fanen \"brukere\". Denne funksjonen er dessverre ikke tilgjengelig for øyeblikket.
Vis flere spørsmål

Priser

  1. Hva koster det å ha avtale med BankAxept?
    Våre priser finner du her; prisoversikt. Innløsningsavtalen med banken har egne priser.
  2. Hva koster et BankAxept abonnement per måned?
    Brukerstedsabonnement faktureres pr. BAX-nummer og forutsetter at det går transaksjoner på det aktuelle BAX-nummer den aktuelle måned. Det vil si at abonnementet faktureres ikke for de måneder det ikke har vært brukt. Priser finner du her; prisoversikt.
  3. Hvor finner vi prislisten til BankAxept?
    Våre  priser finner du her; prisoversikt